2016-11-15

Så här fodrar jag.

Det mesta kan man göra på en massa olika sätt, 
inget rätt eller fel utan man gör efter tycke och smak tänker jag.

Nu ska jag visa hur jag fodrar mössor och halstubar. 
Jag tycker det kan vara fint att fodra men så att det inte syns, 
bara blir lite extra varmt och skönt.

Först klipper jag ut plagget, i detta fall mössan.

Så här ser mina mössor ut. 

Sedan klipper jag ut fodret.
Ungefär så brett som ett pannband, jag brukar inte göra ända ner till ögonkanten utan börja några cm upp och sedan göra den så bred att den når upp till där sidsömmen slutar på den vikta sidan.


Här ser man att jag sytt fast fodret lite på den vikta kanten, 
detta är för att det ska sitta fast och inte glida runt i mössan. 
Sedan klipper jag ett jack, 
vänder mössan och syr ihop vändhålet inne i mössan. 


Tadaa! Mössan är klar och fodret är osynligt.
Samma sätt kan du göra med halstuben.


Lycka till!




Det fina diamanttyget finns hos Liandlo.

Detta inlägget är gjort i ett samarbete med Liandlo. 

Inga kommentarer: