2015-01-06

DIY - volangtröja

Har gjort några volangtröjor och fått frågan hur man gör.

Jag ska försöka visa, det är inte svårt men jag är nog inte så bra på att förklara.
Vi gör ett försök.

Idag ville jag göra en topp/tunika.
Tog ett passande tröjmönster.
Lägger mönsterdelarna ca 5 cm från den vikta kanten för att få vidd. 
Förlängde även tröjan något.

Sedan klipper jag en volang efter tröjmönstrets halslinning. Ca 12 cm bred, det är en smaksak hur mycket volang man vill ha.

Även ärmarna klipper jag ca 4-5 cm från den vikta kanten för att få lite vidd, det väljer man själv om man vill ha. Mönstrets ärm är inte riktigt likadant skuren fram och bak men jag gör något mitt emellan, det funkar bra ändå bara för att kunna lägga ärmen mot en vikt kant.

Nu ska vi börja sy.

Först syr jag båda axelsömmarna på volangen och därefter fållar jag den.

Sy sedan båda axelsömmarna på tröjan. 

Nu kommer det enda trixiga, att lägga volangen rätt. Tänk på att den är olika skuren fram och bak precis som tröjan är. Lägg den åt rätt håll och nåla fast den så att när du sytt fast den så kommer sömmen mellan tröjan och volangen, alltså på utsidan.
Sy sedan en raksöm ca 1 cm från kanten och spara ett litet hål att trä in resåren i. När resåren är på plats syr du igen hålet. 

Nu syr jag en rynktråd i ärmarna och syr fast dem. 
Sedan sidsömmarna.
På denna tröjan valde jag att göra lite kortare ärmar, 3/4 ungefär och lite resår i ärmsluten. 

Fålla nederkanten.
Tänk inte på om det blir lite snett eller konstigt ibland, rynket förvillar det mesta.
Klart!


Byxor Lindex
Skor, väska och hatt H&M.
Tyg till tröjan från Stoff och Stil.

Inga kommentarer: