2012-07-06

Muffinsrecept


Efter önskemål ska jag nu bjuda på enligt mig det optimala muffins/cupcake receptet.
Det finns en stor mängd att välja av men detta har jag fastnat för. Det blir inte de stora pösiga a la
USA varianten, utan mer vanliga  men de är fluffiga och fina inuti och inte så kompakta som det ibland kan bli. Det går också bra att göra vanlig storlek eller mini, det är bara att minska eller öka gräddningstiden. Sedan vad man väljer att smaksätta och garnera med, det är upp till er ;)

Igår gjorde jag det enkelt:
Röd form med vaniljkesella blandat med grädde.
Blå form med hallonkesella och grädde.
Och en jordgubbe på toppen.

Vaniljkesellan är jättebra till topping som den är, men hallon är allt för flytande. Detta valde jag att bortse ifrån igår, smaken är ju god i alla fall ;)

Receptet:
 Ca 12 stycken normalstora
175 grader
20-25 min


120 g mjöl
140 gram socker
1 1/4 tsk bakpulver
1 nypa salt
40 g rumsvarmt osaltat smör
1 1/4 dl mjölk
1 ägg
1/2 tsk vaniljessens (jag tar vaniljsocker som jag har hemma)

Lite jobbigt att några mått är i gram men det är nog där hemligheten ligger + ordningen man blandar ingredienserna i.

Vispa på låg hastighet samman:
mjöl, socker, bakpulver, salt och smör till en grynig massa.
Tillsätt hälften av mjölken lite i taget till en slät smet.

Vispa:
ägg, vaniljsocker, och resten av mjölken
i en annan skål.

Blanda ner mjölblandningen i äggblandningen. Vispa slät men överarbeta inte.

Fyll formar till 2/3och grädda tills de är gyllenbruna och inte lämnat smetspår på provstickan.

Låt dem kallna ordentligt innan du dekorerar dem annars riskerar du att toppingen smälter.
De går bra att baka dagen innan bjudningen.

Lycka till!

1 kommentar:

carinizz sa...

Ser gott ut! Får nog komma på fika någon dag:)