2011-04-02

Behöver er hjälp!


Försöker sy en jacka till Bus enl. mönster i Ottobre 2010/4.

Har nu kommit till den punkten där ärmkanterna ska sys och jag förstår verkligen inte beskrivningen. Efter en stund känner man sig ganska knäpp när man vänder saker in och ut och fram och tillbaka ett antal gånger utan att det klarnar ;)


Kanske ni kan hjälpa mig?


Så här står det i beskrivningen:


"Nåla ihop utsidan och fodret i varandra räta mot räta och sy ihop framkanterna och halsringningen, kragen blir i mellan. Snedda hörnens sömsmåner och gör uppklippningar i de böjliga partierna i halsringningens sömsmåner.

Nåla och sy ihop armsluten i varandra räta mot räta som "hand i hand", observera att ärmarna inte träs in i varandra.

Vänd jackan rätt genom fållen........."

Det jag markerat med rött... hur menar dom??? ;)

Om någon kan förklara så är jag väldigt tacksam.

2 kommentarer:

[LiiNe] sa...

Hej! Jag har använt mig av denna beskrivning (men skippat mudden) när jag har vändsytt ärmar...sydde en kappa för drygt ett år sen o jag höll oxå på o bli tokig innan jag kom underfund med hur jag skulle göra...men kolla in här så kanske du löser det :)

http://mari78.blogg.se/aelsklingsbarn/2008/august/tutorial-vandsydda-eller-fodrade-muddbyxor.html

Johanna Karlsson sa...

Hej! Vänd jackan utoch in så att delarna ligger på varandra, ta tag i ärmens nederkant vid sömmen. Lägg ärmsluten räta mot räta och sy runt. När du vänder jackan rätt igen har du en snyggt ihopsydd ärm.
Det du får tänka på är om fodret är kortare än yttertyget så får man justera sömmens bredd så den passar till fodret, det skall man tänka på redan när man klipper ut jackan.Har du gjort så så kommer tyget på ärmen att bli uppvikt en bit på insidan. Låter det krånglikt så hör av dig så kan jag skicka en foto beskrivning till dig!
Ingrid